Cel:
Stworzenie innowacyjnego systemu diagnostyczno-treningowego do oceny i treningu funkcji poznawczych oraz oceny aktualnej sprawności poznawczej.
Uzyskane rezultaty:
Efektem końcowy projektu jest informatyczny system pozwalający na przeprowadzenie procedur diagnostycznych do oceny funkcji poznawczych, dokonanie analizy uzyskanych rezultatów oraz zaprojektowanie odpowiedniej zindywidualizowanej formy treningu.
Na opracowany system składa się:
- Zestaw testów psychologicznych do oceny i monitorowania stanu sprawności procesów poznawczych trenowanych osób, w tym testy:
- Myślenie logiczne
- Spostrzegawczość
- Pamięć robocza
- Koncentracja i uwaga
Potencjalne korzyści z wdrożenia:
Wzrost skuteczności działania pracowników organizacji
Wdrożenie modułu diagnostyczno-treningowego umożliwi dostęp do platformy pozwalającej na samodzielne dokonanie oceny własnego potencjału poznawczego funkcjonariuszy oraz podjęcie działań rozwojowych doskonalących wybrane funkcje.
Wzbudzenie motywacji do samorozwoju
Swobodny dostęp do platformy diagnostyczno-treningowej wyzwala wewnętrzną motywację do brania odpowiedzialności za swój rozwój.
Zmniejszenie ryzyka w sytuacji doboru pracowników do trudnych zadań
Ocena aktualnej sprawności psychofizycznej przed przydzieleniem zadań szczególnie trudnych i niebezpiecznych pozwala na podejmowanie decyzji w oparciu o zebrane informacje
Identyfikowanie potencjalnych problemów
Monitorowanie stanu aktualnej sprawności poznawczej umożliwia wczesne wychwycenie potencjalnych problemów oraz podjęcie odpowiedniej interwencji.
Możliwe obszary zastosowania:
- Wspieranie rozwoju własnego funkcjonariuszy
- Zarządzanie potencjałem zatrudnionych pracowników
- Dobór funkcjonariuszy do trudnych zadań
- Monitorowanie i identyfikowanie potencjalnych trudności osobistych
Część psychologiczna:
- Opracowanie założeń teoretycznych do konstrukcji zestawu testów i programów treningowych pozwalających na ocenę ustalonych kryteriów; operacjonalizacja zmiennych.
- Opracowanie testów diagnostycznych do oceny:
- Myślenia
- Spostrzegawczości
- Pamięci roboczej
- Koncentracji i uwagi
- Opracowanie zestawu ćwiczeń stymulujących rozwój procesów poznawczych (gier)
- Opracowanie założeń teoretycznych do testu szybkiej oceny stanu aktualnej sprawności poznawczej
- Zaprojektowanie badań walidacyjnych, analiza psychometryczna i opracowanie wniosków
- Konstrukcja testu krótkiego do oceny stanu aktualnej sprawności poznawczej
- Opracowanie publikacji:
- Monika Gęga, Potencjał poznawczy – jego rola w doskonaleniu skuteczności w pracy służb mundurowych, w „Diagnozowanie możliwości przedstawicieli służb mundurowych”, red. Zbigniew Ścibiorek, Szczytno 2015.
- Krzysztof Szostok, Mechanizmy grywalizacji jako element wspierania programów rozwoju procesów poznawczych funkcjonariuszy służb mundurowych., w „Diagnozowanie możliwości przedstawicieli służb mundurowych”, red. Zbigniew Ścibiorek, Szczytno 2015.
Część technologiczna:
Opracowanie w pełni funkcjonalnej platformy internetowej, realizującej – po zaimplementowaniu informatycznym opisanych powyżej w części psychologicznej narzędzi diagnostycznych i treningowych – funkcje modułu testowo-treningowego oraz testu aktualnej sprawności poznawczej i psychomotorycznej (TASP).
Zaimplementowanie TASP również na urządzeniach mobilnych, co umożliwia jego wykorzystanie operacyjne.
Zaprojektowanie i realizacja sprzętowa i programistyczna modułu psychofizjologicznego opracowanego w formie demonstratora technologii.
Wykorzystane technologie informatyczne:
- Microsoft Visual Studio
- Telerik
- IIS
- MS SQL (Microsoft SQL Server)
- Języki programowania wykorzystywane w każdym z elementów projektu:
- C#
- JavaScript
- HTML5
- T-SQL