Wstęp
W roku 2003 ALTA rozpoczęła współpracę z międzynarodową firmą doradczą Cubiks stając się licencjonowanym partnerem reprezentującym Cubiks w Polsce.
Cubiks to specjalistyczna firma doradcza działająca w obszarze HR. Swoim Klientom prowadzącym działalność na terenie całego świata dostarcza nowoczesne rozwiązania, metody i narzędzia wspomagające procesy rekrutacji, selekcji, oceny i rozwoju, które pozwalają na identyfikację potencjału pracowników najlepiej dopasowanych do potrzeb ich organizacji oraz ułatwiają planowanie skutecznych działań rozwojowych.
W początkowej fazie nasza współpraca polegała na przygotowaniu polskiej wersji internetowej platformy do badań CubiksOnline oraz adaptacji pierwszych wybranych testów psychometrycznych, co pozwoliło na wprowadzenie na polski rynek kwestionariusza osobowości PAPI {link} oraz pierwszego z serii testów analitycznych Reasoning for Business. W kolejnych latach braliśmy udział w pracach rozwojowych zespołu ITP Cubiks prowadząc badania walidacyjne, normalizacyjne oraz uczestnicząc w opracowywaniu następnych procedur.
W ramach współpracy międzynarodowej z firmą Cubiks zrealizowaliśmy następujące projekty:
Lokalizacja platformy internetowej do badań CubiksOnline
Platforma CubiksOnline jest środowiskiem działającym równolegle w wielu wersjach językowych, zarówno na poziomie administrowania jak i samych testów i generowanych raportów. ALTA jest odpowiedzialna za polską wersję platformy.
Adaptacja kulturowa kwestionariusza osobowości PAPI
PAPI (Personality and Preference Inventory – Inwentarz Osobowości i Zachowań Związanych z Pracą) jest metodą oceny osobowości w środowisku pracy. Składa się z dwóch niezależnych kwestionariuszy – wersji ipsatywnej nazwanej PAPI-I i wersji normatywnej nazwanej PAPI-N.
Oryginalna wersja PAPI została skonstruowana przez Maxa Kosticka pod ogromnym wpływem teorii Henry’ego Murray’a. W wyniku głównej rewizji oryginalnego kwestionariusza, wprowadzana na rynek polski w 2004 roku wersja PAPI została opracowana pod koniec roku 1996.
Kwestionariusz PAPI składa się z 20 głównych skal, z których 10 mierzy Potrzeby, a 10 mierzy Role. Włączone są one w strukturę 7 czynnikową, bazując na metodzie analizy czynnikowej, 20 skal pogrupowanych jest w 7 szerszych domen – oznaczonych jako: Aktywna Dominacja, Sumienność i Wytrwałość, Otwartość na Doświadczenia, Zachowania Społeczne, Tempo Pracy, Ugodowość, Poszukiwanie Osiągnięć.
Zespól ALTA przeprowadził pełną procedurę adaptacji kulturowej kwestionariusza PAPI, normalizację dla kilku grup docelowych oraz przygotował teksty będące prezentowaną w raportach interpretacją uzyskanych rezultatów.
Opracowanie polskich wersji testów analitycznych Reasoning for Busines oraz Problem Solving
Testy analityczne umożliwiają ocenę zdolności analizowania danych prezentowanych w formie
wykresów, diagramów, tablic oraz wyciągania wniosków w oparciu o podane informacje
Zespół ALTA dokonał tłumaczenia i adaptacji testów w roku 2007, a następnie przeprowadził badania normalizacyjne, gdzie badana pierwsza próba obejmowała 565 osób (286 kobiet i 279 mężczyzn) zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich i niemenedżerskich, w wieku 19-56 lat.
Przygotowanie polskiej wersji narzędzia MRA
Aktualnie Cubiks 360
PAPI 3 pierwszy kwestionariusz opracowany w zespole wielonarodowym i wielojęzykowym
Po kilkunastu latach od opracowania drugiej wersji PAPI, w roku 2011 została dostrzeżona konieczność kolejnej aktualizacji, a co za tym idzie stworzenie trzeciej wersji PAPI.
PAPI 3 w ostatecznym kształcie powstało w marcu 2014 roku, jako efekt trzyletniego projektu badawczo- rozwojowego angażującego psychologów firmy Cubiks oraz współpracujących konsultantów i Klientów z 15 krajów. Uwzględnienie od samego początku międzynarodowego i wielokulturowego kontekstu w trakcie procesu trzeciej rewizji PAPI, wpłynęło na odmienny od drugiej rewizji przebieg.
Seria LOGIKS