MultiSelect to psychologiczna metoda diagnostyczna stworzona do wspomagania procesów zarządzania ludźmi w organizacji, w szczególności:
- rekrutacji i selekcji
- tworzenia ścieżek kariery
- budowania kadry rezerwowej
- tworzenia i wspierania polityki szkoleniowej
dla stanowisk specjalistycznych i absolwentów.
Zmodyfikowana wersja testu od roku 2003 była podstawą procedur rekrutacyjnych w polskiej Policji (SYNAPS i MultiSelect-R).
ALTA jest jedynym właścicielem praw autorskich.
Konstrukcja
MultiSelect złożony był z kilku różnych metod służących do pozyskiwania informacji, które łącznie dawały większą pewność wyciąganych wniosków psychologicznych. Zastosowane metody tworzyły zestaw testów pozwalając na zbieranie różnego typu danych. Informacje wykorzystywane w systemie pochodziły z następujących źródeł:
- dane psychologiczne uzyskane z zadań typu symulacyjnego, w których badany jest stawiany wobec pewnych wyborów ważnych w wielu sytuacjach,
- dane psychologiczne uzyskane z zadań typu sprawnościowego – zadania takie dotyczą pewnych podstawowych sprawności, które związane są z poziomem procesów poznawczych
- dane psychologiczne uzyskane z kwestionariuszy psychologicznych
- dane jakościowe uzyskane podczas bezpośredniego kontaktu z kandydatem w trakcie wywiadu.
Funkcje
1. Opisywanie stanowisk lub rodzajów pracy, z którymi mamy do czynienia w organizacji. Opis ten odbywał się na dwóch poziomach:
- funkcjonalnym – jako ogólna charakterystyka stanowiska z punktu widzenia struktury organizacji,
- kompetencyjnym – jako charakterystyka kompetencji społeczno-psychologicznych istotnych z punktu widzenia pracy na stanowisku.
2. Przeprowadzenie badania
3. Porównania, czyli weryfikowanie, w jakim stopniu zdefiniowane wcześniej wymagania są zgodne ze strukturą kompetencji badanej osoby lub osób.
4. Wybór osoby lub osób, które wykazują największą zgodność swoich układów kompetencji z wymaganiami. Wybór może być oparty albo na porównaniu profilów, albo na porównaniu wielkości syntetycznych wskaźników liczbowych.
System MultiSelect umożliwiał tworzenie list rankingowych kandydatów na stanowiska pracy o określonych, zadanych wymaganiach stanowiskowych. Kandydaci „zaproponowani” przez system mogli być zestawiani w grupach i porównywani pomiędzy sobą.