zarzadzanie-kompetencjami

    Tytuł projektu: Wytworzenie systemu oceny i rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej Policji.

   Termin realizacji: 23.08.2010 – 22.08.2013

   Realizatorzy: Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie (Lider konsorcjum) oraz ALTA sp. z o.o.

   Projekt nr OR00002611 finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Galeria projektu

Cel:

Opracowanie całościowego systemu do identyfikacji i wspierania rozwoju kompetencji Kadry Kierowniczej Policji na średnim i wyższym poziomie zarządzania.

Uzyskane rezultaty:

Jako wymierny efekt końcowy projektu powstał produkt w postaci w pełni funkcjonalnego systemu do oceny i rozwoju kompetencji menedżerskich w Policji, dostosowany do szczególnych i specyficznych zidentyfikowanych wymagań i oczekiwań.

Na system składa się:

  • model kompetencyjny odzwierciedlający wymagania i specyfikę organizacji,
  • kompetencyjne profile stanowisk menedżerskich,
  • aplikacja informatyczna do oceny kompetencji wraz z zawartością merytoryczną w postaci narzędzi i metod do oceny kompetencji, w tym:
    • testów psychometrycznych do oceny potencjału poznawczego
    • testów kompetencyjnych typu SJT do oceny kompetencji społecznych
    • testów kwestionariuszowych do oceny preferencji osobistych
  • moduł do oceny kompetencji typu 360
  • moduł oceny kompetencji typu 180
  • zestaw zadań assessmentowych do ceny kompetencji z przewodnikami dla asesorów,
  • przewodniki do prowadzenia wywiadów kompetencyjnych
  • programy szkoleniowe wspierające rozwój kluczowych kompetencji menedżerskich wraz z modułami e-learningowymi,
  • program szkolenia dla przyszłych użytkowników systemu (tzw. Akademia Użytkownika).

Potencjalne korzyści z wdrożenia:

Wzrost skuteczności procesów zarządzania ludźmi

Wdrożenie spójnego modelu kompetencyjnego powinno ułatwić organizacji wykorzystywanie wspólnego zbioru kryteriów decyzyjnych do realizacji kluczowych procesów związanych z doborem i rozwojem kadry menedżerskiej, zapewni jednakowe rozumienie definicji tych kryteriów na różnych poziomach funkcjonowania organizacji i precyzyjne określenie standardów pracy na poszczególnych stanowiskach.

Lepsze wykorzystanie potencjału zatrudnionych pracowników

Wykorzystanie systemu oceny i rozwoju kompetencji menedżerskich pozwoli na uzyskanie obiektywnych informacji na temat mocnych stron Kadry Menedżerskiej Policji oraz zidentyfikowanie kluczowych obszarów wymagających działań rozwojowych. Taka wiedza ułatwi efektywne wykorzystanie potencjału aktualnie zatrudnionych pracowników, świadome i celowe planowanie ich dalszego rozwoju, zgodnie z potrzebami, wymaganiami i długofalową strategią organizacji.

Budowanie pozytywnego wizerunku organizacji oraz wzrost motywacji i zaangażowania pracowników

Stosowanie przejrzystych i obiektywnych kryteriów oceny wpłynie pozytywnie na motywację i  zaangażowanie pracowników oraz będzie wspierać kreowanie pozytywnego wizerunku organizacji na zewnątrz.

Poprawienie skuteczności planowania działań rozwojowych i szkoleń

Opracowane w ramach systemu programy szkoleniowe pozwolą dodatkowo na planowanie rozwoju i rozwój kompetencji Kadry Menedżerskiej, zgodnie z celami i potrzebami organizacji.

Możliwe obszary zastosowania:

  • Procedury doboru kandydatów na stanowiska kierownicze
  • Wewnętrzne konkursy na stanowiska kierownicze
  • Wspieranie decyzji przy awansach pionowych oraz budowanie ścieżek kariery
  • Wsparcie polityki szkoleniowej

Zakres odpowiedzialności zespołu ALTA:

Część psychologiczna:

  • Budowa modelu kompetencyjnego oraz kompetencyjnych profili dla stanowisk menedżerskich w Policji:
    • analiza danych dokumentowych
    • przygotowanie i prowadzenie wywiadów metodą zdarzeń krytycznych
    • przygotowanie i prowadzenie wywiadów metodą repertory grid
    • przygotowanie i prowadzenie paneli ekspertów
    • analiza zebranych danych i opracowanie mapy kompetencji i profili kompetencyjnych
  • Opracowanie założeń teoretycznych do konstrukcji testów pozwalających na ocenę ustalonych kryteriów
  • Opracowanie narzędzi:
    • testów psychometrycznych do oceny potencjału poznawczego
    • testów kompetencyjnych typu SJT do oceny kompetencji społecznych
    • testów kwestionariuszowych do oceny preferencji osobistych
    • kwestionariuszy do oceny kompetencji typu 360/180
  • Zaprojektowanie badań walidacyjnych i analiza psychometryczna i opracowanie wniosków
  • Opracowanie zestawu zadań assessmentowych do oceny kompetencji w ramach sesji AC/DC wraz z kompletem materiałów dla uczestnika i asesora. Opracowano zadanie typu:
    • dyskusja grupowa
    • rozmowa symulowana wewnętrzna
    • rozmowa symulowana zewnętrzna
    • prezentacja
    • zadanie analityczne
  • Przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia dla asesorów wewnętrznych.

Część technologiczna:

Opracowanie platformy internetowej/ intranetowej oraz zaimplementowanie na niej opracowanej w części merytorycznej (psychologicznej) narzędzi, tj. testów psychologicznych, modelu kompetencyjnego, profili kompetencyjnych, modułu oceny, generatora wywiadów kompetencyjnych oraz modułu e-learningowego. Funkcjonalność platformy umożliwia wykorzystanie narzędzi jw. (np. przeprowadzenie testu, przeliczenie wyników, wygenerowanie raportu, zapamiętanie danych) oraz zarządzanie ich stosowaniem (np. zarządzanie osobami badanymi lub wynikami).

Wykorzystane technologie informatyczne:

  1. Microsoft Visual Studio
  2. Telerik
  3. IIS
  4. MS SQL (Microsoft SQL Server)
  5. Języki programowania wykorzystywane w każdym z elementów projektu:
    1. C#
    2. JavaScript
    3. HTML5
    4. T-SQL